Biotyna na włosy: Efekty, dawkowanie oraz jak działa biotyna na porost włosów

Oceń artykuł

Aktualizacja 9 lipca, 2022

Biotyna (witamina H) jest obecnie jednym z najpopularniejszych składników preparatów na ograniczenie wypadania włosów dla kobiet.

Wynika to z faktu, iż niedobór biotyny może nie tylko powodować nadmierne wypadanie włosów ale również zaburzać prawidłowy wzrost włosów. Deficyt witaminy H przejawia się także pogorszeniem stanu skóry i paznokci oraz ogólnego samopoczucia. 

Kobieta mająca silne i zdrowe włosy

W artykule omówimy jak działa biotyna na włosy, poruszymy temat leków na bazie witaminy H oraz kompleksowych preparatów z biotyną na porost włosów wzbogaconych innymi składnikami aktywnymi. 

Sprawdzimy także czy stosowanie biotyny nawet przez dłuższy czas jest bezpieczne i nie stwarza zagrożenia dla naszego zdrowia. 

Zachęcamy również do zapoznania się z sekcją FAQ gdzie można znaleźć informacje odnośnie dawkowania, objawów niedoboru czy czasu po którym widoczne są efekty przyjmowania biotyny.

TOP3 – Tabletki na porost włosów dla kobiet

Co to jest biotyna?

Biotyna znana również jako witamina H lub witamina B7 jest witaminą rozpuszczalną w wodzie należącą do witamin z grupy B. 

Biotyna to organiczny związek chemiczny, który jest niezwykle istotny dla zachowania dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci. W przypadku niedoboru witaminy H włosy stają się kruche, matowe i szczególnie podatne na wypadanie. Jednak na tym spektrum działania biotyny się nie kończy. 

Poza korzystnym działaniem na włosy, biotyna bierze również udział w metabolizmie tłuszczów oraz węglowodanów i przekształcaniu ich na energię. Działa także korzystnie na tarczycę, pracę układu nerwowego, pomaga również utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi. 

Jak działa biotyna na włosy, skórę i paznokcie?

Korzystny wpływ biotyny na włosy i paznokcie to w dużej mierze zasługa znajdującej się w niej siarki. Siarka jest bowiem niezbędna do produkcji keratyny (proces keratynizacji) będącej podstawowym budulcem skóry, włosów i paznokci (zmniejsza łamliwość i rozdwajanie paznokci). 

Kobieta z nadmiernym wypadaniem włosów

Ponadto witamina B7 dba o lepsze nawilżenie włosów i poprawę ich gęstości. Reguluje również pracę gruczołów łojowych gdyż nadmierna ilość wydzielanego łoju także może sprzyjać nasilonej utracie włosów. 

Według badań z 2017 roku [1] niedobór biotyny, witaminy b12 oraz kwasu foliowego może przyczyniać się do przedwczesnego siwienia włosów. Można więc przyjąć, że witamina B7 w ograniczonym stopniu ma również wpływ na utrzymanie naturalnego koloru włosów.  

Choć biotyna na włosy ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia osłabionych włosów i ograniczenia ich nadmiernego wypadania warto mieć na uwadze, że niedobór biotyny występuje niezwykle rzadko. 

Szczególnie rzadko spotykane są niedobory witaminy H w przypadku osób stosujących zbilansowaną dietę bogatą w witaminy i składniki mineralne. Według National Institutes of Health dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę wynosi od 30 do 75 mcg [2] co z łatwością można dostarczyć wraz z pożywieniem. Im bardziej przetworzone jedzenie tym większa potrzeba dostarczania biotyny z zewnątrz.  

Czy biotyna działa na porost włosów?

Badania zdają się potwierdzać [3], że w przypadku niedoboru biotyny dodatkowa suplementacja skutecznie hamuje nadmierne wypadanie włosów a także wykazuje pozytywny wpływ na ogólną kondycję włosów, skóry i paznokci. 

Jeśli chodzi natomiast o stymulowanie wzrostu włosów dostępna jest niewielka ilość badań, które mogłyby potwierdzić, że biotyna na porost włosów rzeczywiście działa.

Kobieta z dobrą kondycją włosów

Jak wynika z badań omówionych poniżej, korzystniejsze może okazać się przyjmowanie wieloskładnikowych preparatów (suplementów diety) zawierających nie tylko biotynę ale również inne substancje aktywne.

Warto zwrócić uwagę na badanie z 2012 roku [4] w trakcie którego przez 180 dni podawano kobietom z przerzedzonymi włosami dwa razy dziennie preparat zawierający w swoim składzie biotynę. W ciągu 90 dni trwania badań uzyskano znaczącą poprawę objętości i grubości włosów (porost nowych włosów). Na koniec badań, po 180 dniach poprawie uległ także blask włosów oraz nawilżenie i gładkość skóry. 

Niestety testowany preparat zawierał również inne składniki jak skrzyp polny, witaminę C, cynk oraz niacynę. Nie można więc jednoznacznie stwierdzić czy to właśnie biotyna miała wpływ na zwiększony porost nowych włosów czy może była to odpowiedź na wyrównanie niedobór innych składników odżywczych. 

Najlepsza biotyna na włosy: Leki oraz preparaty z biotyną

Na forum bardzo często padają pytania, “jaka biotyna na włosy jest najlepsza” lub “jaka jest najlepsza biotyna na porost włosów”. Aby odpowiedzieć na te pytania musimy zastanowić się czy występuje u nas niedobór biotyny? 

Substancja czynna jest bowiem niezmienna, dlatego wybór produktu będzie uzależniony od tego czy naprawdę potrzebujemy wysokiej dawki biotyny czy może wystarczy mniejsza dawka ale wzbogacona o inne składniki odżywcze mające korzystny wpływ na stan włosów. 

1. Leki na bazie biotyny

Dla osób z rzeczywistym niedoborem witaminy B7 najtańszym i zarazem najlepszym sposobem na ograniczenie wypadania włosów i wsparcie ich wzrostu będzie wybór leku na bazie biotyny np. biotebal lub biotynox. 

Oba produkty zawierają bardzo dużą dawkę biotyny (5 g = 5 000 µg) dlatego powinny być stosowane jedynie w przypadkach występowania deficytu (najlepiej według zaleceń lekarza). Poziom witaminy B7 możemy sprawdzić wykonując badanie krwi w dowolnym laboratorium.

2. Preparaty wieloskładnikowe

Wbrew pozorom pokrycie dziennego zapotrzebowania na biotynę nie jest trudne, bowiem wynosi ono jedynie od 30 do 75 µg [2]. Bez problemu mogą pomóc nam w tym suplementy diety w postaci tabletek, kapsułek czy coraz bardziej popularnych owocowych żelków. (np. kapsułki Locerin czy żelki Jelly Bear Hair)

Biotyna na włosy w żelkach

Dlatego w wielu przypadkach korzystniejszy może okazać się wybór wieloskładnikowego preparatu zawierającego zarówno biotynę jak i dodatkowe substancje aktywne wpływające na kondycję włosów.

W kompleksowych preparatach często znajdziemy:

  • skrzyp polny
  • witaminę E
  • cynk
  • miedź
  • pokrzywę zwyczajną
  • ekstrakt z bambusa

Połączenie biotyny, witamin i minerałów oraz wyciągów roślinnych działa korzystnie na poprawę ukrwienia skóry głowy, wzmacnia cebulki i mieszki włosowe, wpływa na gruczoły łojowe zmniejszając ich aktywność a nawet podtrzymuje pigmentację włosów. Przede wszystkim mają jednak ograniczać wypadanie włosów i sprzyjać pojawianiu się nowych włosów tzw. “baby hair”. 

Biotyna na włosy zawiera siarkę potrzebną do produkcji keratyny (budulca włosów) natomiast skrzyp polny dostarczają krzemionki, która również bierze udział w procesie keratynizacji.

W jakich produktach spożywczych występuje biotyna?

Jeśli zależy nam na pokryciu dziennego zapotrzebowania na biotynę wcale nie musimy sięgać od razu po suplementy czy leki. Wystarczy, że w naszej diecie uwzględnimy produkty zawierające witaminę H w rozsądnej ilości (wyjątek może stanowić głęboki deficyt). 

Produkty bogate w biotynę na wypadanie włosów

Witamina H znajduje się zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego co sprawia, że gama produktów z którym możemy skorzystać jest naprawdę obszerna. Produkty spożywcze zawierające biotynę to owoce, warzywa, mięso, orzechy i nasiona a nawet produkty zbożowe. 

Warto jedynie pamiętać, aby nie spożywać surowych białek jak gdyż mogą one utrudniać wchłanianie biotyny.  

Witamina B7 znajduje się w produktach takich jak:

  • Żółto jaj
  • Płatki owsiane
  • Orzechy włoskie
  • Orzechy pekan
  • Migdały
  • Łosoś
  • Wieprzowina
  • Wątroba wołowa
  • Słodkie ziemniaki
  • Brokuły
  • Awokado
  • Banany
  • Jabłko

Efekty stosowania biotyny na włosy

Efekty stosowania biotyny do włosów w przypadku osób z niedoborem to zahamowanie nadmiernego wypadania włosów, poprawa stanu skóry a także wzmocnienie paznokci oraz szybszy wzrost włosów. Osoby zmagające się z niedoborem z pewnością odczują również poprawę ogólnego samopoczucia, na które także wpływa optymalny poziom witaminy H.

Efekty stosowania biotyny to:

  • Mniejsze wypadanie włosów
  • Porost nowych włosów
  • Poprawa stanu skóry
  • Wzmocnienie paznokci
  • Poprawa samopoczucia
  • Szybszy porost włosów

Skutki uboczne stosowania biotyny

Nie ma dowodów na toksyczność biotyny, nawet przyjmowanej w wysokich dawkach. Może wynikać to z faktu, iż biotyna to witamina rozpuszczalna w wodzie, dzięki czemu organizm wydala jej nadmiar wraz z moczem. 

Nie oznacza to jednak, że biotyna nie stwarza żadnego ryzyka wystąpienia działań niepożądanych. 

Możliwe skutki uboczne stosowania biotyny to zaburzenia żołądkowo-jelitowe oraz pokrzywka. Prawdopodobieństwo wystąpienia efektów ubocznych stosowania biotyny na włosy rośnie wraz z przyjmowaną dawką, dlatego leki o wysokim stężeniu najlepiej stosować wyłącznie w przypadku niedoborów. 

Jakie są objawy niedoboru biotyny?

Choć niedobory witaminy H występują niezwykle rzadko to niektóre czynniki mogą przyczyniać się do obniżenia poziomu witaminy H we krwi. Są to m.in. problemy z jelitami, uwarunkowania genetyczne, dieta uboga w witaminy i składniki mineralne czy stosowanie leków jak fenytoina, prymidon, karbamazepina czy fenobarbital.

Częste objawy niedoboru biotyny to:

  • Nadmierne wypadanie włosów
  • Słabszy wzrost włosów
  • Łamliwe paznokcie
  • Zmiany skórne (łojotok, łupież, łuszczenie skóry)
  • Podwyższenie stężenia cholesterolu
  • Stany zapalne skóry
  • Znużenie, zmęczenie, senność
  • Nudności, wymioty
  • bóle mięśni
  • Zapalenie spojówek
  • Pogorszenie nastroju
  • Stany depresyjne
  • Drętwienie kończyn

Przeciwwskazania

Przeciwwskazania do stosowania to uczulenie na biotynę lub jakikolwiek składnik produktu (inne składniki aktywne lub substancje pomocnicze). Leków z wysoką zawartością witaminy B7 nie zaleca się również kobietom w ciąży i matkom karmiącym piersią ze względu na znaczne przekroczenie dziennej zalecanej do dawki do spożycia.

FAQ

Po jakim czasie zaczyna działać biotyna?

Działanie biotyny na włosy, skórę i paznokcie w przypadku osób z niedoborem może być zauważalne już w ciągu 2-3 miesięcy stosowania. W tym czasie włosy mogą stać się mocniejsze, zdrowsze i mniej podatne na wypadanie. Często można zaobserwować również poprawę kondycji skóry oraz paznokci (mniejsza łamliwość i rozdwajanie). 

Czy warto brać biotynę na wypadanie i porost włosów?

Jeśli stwierdzono w badaniu krwi niedobór biotyny w organizmie, wówczas dodatkowa suplementacja może przynieść pozytywne efekty. Biotyna na porost włosów może zahamować nadmierne wypadanie włosów a także poprawić stan skóry i paznokci. Przyjmowanie biotyny w przypadku niedoborów może również działać korzystnie na wzrost włosów oraz ich nawilżenie i elastyczność. 

Czy da się przedawkować biotynę?

Nie stwierdzono do tej pory przypadków przedawkowania biotyny. Warto jednak pamiętać, że zapotrzebowanie na biotynę wynosi 30-75 mcg. Nie ma więc sensu przyjmowania bardzo wysokich dawek gdyż nadmiar biotyny i tak zostanie wydalony wraz z moczem.

Wyjątkiem jest stan niedoboru, jednak nawet wówczas warto skonsultować się z lekarzem w przypadku chęci rozpoczęcia stosowania leku o wysokim stężeniu witaminy H. 

Czy po biotynie się tyje?

Nie. Żadne przeprowadzone do tej pory badania z udziałem biotyny nie wykazały jej wpływu na wzrost masy ciała. Co więcej, witamina H jest koenzymem biorącym udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białek zamieniając je na energię. Jest więc bardzo ważna w przemianach energetycznych mających pozytywny wpływ na nasz metabolizm.

Ile biotyny dziennie na porost włosów?

Standardowa dawka biotyny dla lepszego porostu włosów to 30-75 mcg. W przypadku osób z dużym deficytem witaminy H może być konieczne zastosowanie wyższej dawki. W tym celu można skorzystać z leków dostępnych bez recepty z wysoką dawką biotyny, warto jednak skorzystać z porady lekarza przed rozpoczęciem kuracji. 

O jakiej porze dnia brać biotynę?

Biotyna na porost włosów jest witaminą z grupy B, dlatego nie ma znaczenia o której godzinie będziemy ją stosować. Należy jedynie pamiętać, aby przyjmować ją do lub niedługo po posiłku.

Czy biotyna rzeczywiście ogranicza wypadanie włosów i poprawia ich kondycję?

Jeżeli łamliwość i nadmierna utrata włosów wynika z niedoboru biotyny wówczas dodatkowa suplementacja może wpłynąć na szybszy wzrost włosów oraz ich mniejsze wypadanie a także lepszy wygląd skóry i kondycję paznokci. 

W celu podniesienia poziomu witaminy H możemy zarówno wprowadzić do naszej diety produkty spożywcze bogate w biotynę (należy unikać surowych jaj gdyż mogą utrudniać jej wchłanianie), stosować suplementy diety z witaminą H lub leki dostępne bez recepty. 

Musimy jednak pamiętać, że niedobory biotyny nie występują często a według National Institutes of Health zalecane dzienne spożycie nie przekracza 75 mcg.

WiekKobietyMężczyźni
19+30 mcg30 mcg

Bibliografia:
[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5514791/
[2] https://ods.od.nih.gov/factsheets/Biotin-HealthProfessional/
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4989391/
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509882/